Fandom

ویکیای اسلام

بروج

۲۷۵صفحه‌ها در
این ویکی
Add New Page
گفتگو2 Share

این سوره مکی است و دارای ۲۲ آیه است.

محتوای سورهویرایش

بـاتـوجـه بـه ایـن که این سوره از سوره‌های مکی است چنین به نظر می‌رسدکه هدف اصلی تقویت روحیه مؤمنان در برابر دشمنان و تشویق آنان به پایمردی واستقامت است.

و در هـمـیـن رابـطـه در این سوره داستان اصحاب اخدود را نقل می‌کند,همانها که خندقها کندند و آتشهای عظیمی در آن افروختند, و مؤمنان را تهدید به شکنجه با آتش کردند, گروهی را زنده زنده در آتش سوزاندند, اما آنها از ایمانشان بازنگشتند.

در قسمت دیگری از این سوره کافرانی را که مؤمنان را تحت فشار قرارمی دهند سخت مورد حمله قـرار داده و آنها را به عذاب سوزان جهنم تهدیدمی کند, در حالی که مؤمنان را بشارت به باغهای پرنعمت بهشتی می‌دهد.

در مـقـطع بعد آنها را به گذشته تاریخ باز می‌گرداند, و داستان فرعون و ثمود واقوام زورمند را در بـرابـر دیـدگانشان مجسم می‌سازد, تا کفار مکه که نسبت به آنهاقدرت ناچیزی داشتند حساب خود را بکنند, و هم مایه تسلی خاطر پیامبر(ص) ومؤمنان بوده باشد.

و در آخرین مقطع سوره اشاره به عظمت قرآن مجید و اهمیت فوق العاده این وحی الهی می‌کند, و سوره را با آن پایان می‌دهد.

نامگذاری این سوره به بروج به تناسب سوگندی است که در آیه نخستین آن آمده‌است.

فضیلت تلاوت سورهویرایش

در حـدیـثـی از پـیغمبراکرم (ص) می‌خوانیم: «هرکس این سوره را بخواندخداوند به تعداد تمام کسانی که در نماز جمعه اجتماع می‌کنند, و تمام کسانی که روز عرفه (در عرفات) جمع می‌شوند, ده حسنه به او می‌دهد, و تلاوت آن انسان رااز ترسها و شدائد رهائی می‌بخشد».

باتوجه به این که یکی از تفسیرهای آیه وشاهد ومشهود روز جمعه و روزعرفه است , و نیزباتوجه بـه ایـن که سوره حکایت از مقاومت شدید مؤمنان پیشین دربرابر شدائد و فشارها می‌کند, تناسب ایـن پاداشها با محتوای سوره روشن می‌شود,و در ضمن نشان می‌دهد که این همه اجر و پاداش از آن کسانی است که آن رابخوانند و در آن بیندیشند و سپس عمل کنند.

جستار‌های وابستهویرایش

پیوند به بیرونویرایش

منبعویرایش

در اطراف شبکهٔ ویکیا

ویکی تصادفی