FANDOM

تسبیحات فاطمه یا تسبیحات حضرت زهرا ذکری است که شیعیان معمولا پس از هریک از نمازهای روزانه می گویند.

دستور تسبیح حضرت زهرا ویرایش

تسبیح حضرت زهرا به این صورت است:

۳۴ بار الله اکبر
۳۳ بار الحمدلله
۳۳ بار سبحان الله

تاریخچه ویرایش

فاطمه زهرا در خانه علی بسیار کار می‌کرد و زحمت زیادی را متحمل می‌شد. روزی علی به پیامبر عرض کرد: «یا رسول الله، دخترت فاطمه آن قدر با مشک برای منزل آب آورده، گندم و جو دستاس کرده، خانه را نظافت کرده و زیر دیگ را هیزم افروخته که صدمات شدیدی بر او وارد شده. اگر ممکن است خدمتکاری برای او بفرستید.» پیامبر در پاسخ فرمود:«من چیزی به شما می‌آموزم که از خدمتکار بهتر باشد: پیش از خواب، ۳۳ بار تسبیح و ۳۳ بار تحمید و ۳۴ بار تکبیر بگویید.»

اهمیت تسبیح فاطمه زهرا ویرایش

در منابع شیعی نسبت به تسبیحات فاطمه زهرا توجه فراوانی شده‌است و اهمیت آن بسیار زیاد قلمداد می‌شود.

امام باقر می‌فرمایند: «خدای تعالی با چیزی بهتر از تسبیح حضرت زهرا تمجید و عبادت نشده‌است زیرا اگر بهتر از آن چیزی بود، رسول خدا آن را به فاطمه علیهاسلام می‌آموخت.»

و امام صادق می‌فرمایند: «تسبیح زهرا علیهاسلام صد ذکر است ولی در میزان سنجش اعمال، هزار ذکر محسوب می‌گردد، شیطان را دور و خدای تعالی را راضی می‌کند. ما همانطور که به بچه‌های خود دستور می‌دهیم نماز بخوانند، دستور می‌دهیم تسبیح فاطمه را بگویند. کسی که تسبیح فاطمه زهرا را درست بعد از نماز واجب و قبل از برخاستن از سجاده بگوید، و آن را به گفتن لااله الا الله ختم کند، خدای تعالی او را می‌آمرزد.»

تسبیح تربت ویرایش

فاطمه تسبیحی با نخ پشمی درست کرده بود و با آن ذکرها را می‌شمرد. وقتی که حمزه شهید شد، فاطمه از خاک آن شهید تسبیح ساخت و همین سیره بعدها ادامه یافت تا اینکه تسبیح را از تربت امام حسین ساختند. امام صادق در اینباره می‌فرمایند :«ثواب ذکر با تسبیح تربت امام حسین ۷۰ برابر است.»

منابع ویرایش

پیوند به بیرون ویرایش

در اطراف شبکهٔ ویکیا

ویکی تصادفی