Fandom

ویکیای اسلام

جزیه

۲۷۵صفحه‌ها در
این ویکی
Add New Page
گفتگو2 Share

جزیه به معنی مالیات و خراج است؛ و در اصطلاح اسلام خراجی ‌است که از اهل کتاب گرفته می‌شود تا در قلمرو اسلامی جان و مال ایشان پشتیبانی شود.

واژه ویرایش

جزیه واژه‌ای عربی ‌است که از واژه پارسی گزیت گرفته شده‌است، که در پهلوی به معنای مالیات سرانه به کار می‌رفته‌است. اصل واژه عبری یا آرامی بوده‌ است و از گزیتا به معنی جدایی گرفته شده‌است.

در اسلامویرایش

در اسلام، جزیه از هنگامی که آغاز شد که مسلمانان پس از گشودن سراسر شبه‌جزیره عربستان در پی کشورگشایی و فتح دیگر کشورها و سرزمین‌ها بودند. آیه جزیه در قرآن به مسلمانان می‌گوید که اهل کتاب در قلمرو اسلامی باید جزیه بپردازند.جهاد و دفاع از دولت اسلامی بر مسلمانان واجب است و بر غیر مسلمانان که در حمایت دولت اسلامی زندگی می‏کنند ٬ جزیه به جای آن واجب شده.
کودکان ٬ زنان ٬ پیرمردان و نابینایان از پرداخت جزیه معاف هستند.مقدار جزیه بستگی به صلاحدید حاکم اسلامی و رعایت حال پرداخت کنندگان دارد.دولت می‏تواند اهل ذمه را از نظر درآمد و ثروت طبقه بندی کند و بر اساس توان پرداخت آنان سالانه مبلغی را مقرر کند.کم و زیاد کردن این مقدار نیز بستگی به نظر دولت اسلامی دارد.در صدر اسلام مقدار جزیه از یک تا سه دینار در سال متغییر بود.اقلیت‏های مذهبی به خاطر پرداخت جزیه از پرداخت خمس و زکات هم معاف هستند.

منبع ویرایش

  • مبانی فقهی اقتصاد اسلامی ٬ داراب نبی‏زاده٬ انتشارات نور علم ۱۳۸۵.الگو:Wikireadr

در اطراف شبکهٔ ویکیا

ویکی تصادفی